מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

    חישוב דמי מזונות – מהלכה למעשה

    נושא מזונות ילדים הוא רב משמעות עבור זוגות רבים שמתגרשים. אחרי הכל הם משמשים להבטיח שלילד לא יחסר דבר, כאשר מאידך יש להתחשב בנסיבות שונות, כמו מצב כלכלי של ההורה המשלם את המזונות, אופי המשמורת על הילדים ונסיבות נוספות.

    עדיין, יש כללים וחוקים בכל הנוגע לדמי מזונות וכיצד לבצע את החישוב שלהם.

    חיוב במזונות ילדים

    תשלום המזוות לילדים משתנה בהתאם לגילם.

    ישנן שתי אסכולות בנוגע לאופי החיוב של מזונות ילדים. האחת טוענת שחיוב מזונות ילדים צריך להגזר ממזונות אישה, מאחר והבעל שמחויב לפרנס את אשתו יודע שאת מזונותיה היא חולקת עם ילדיה ועליו לקחת זאת בחשבון.

    האסכולה השנייה טוענת שחיוב האב במזונות ילדים הוא חיוב אישי שמקורותיו רבים, כמו דין תורה, דין צדקה ועוד.

    יש הבדל משמעותי מאד בין הגישות. אם מזונות הילדים הם אכן נגזרת ממזונות האשה, משמעות הדבר היא שהאשה, במידה ואיבדה את זכותה לקבלת מזונות, עלולה להיתקל בטענות הבעל שכעת הוא פטור משלום מזונות לילדיו.

    בכל מקרה העמדה השכיחה היא בגישה הישירה שגורסת שגם לאחר גירושין וגם אם האם תלך לעולמה חלילה, יהיה האב חייב להמשיך ולשלם מזונות לילדיו.

    סכום דמי המזונות

    תשלום דמי המזונות נקבע לפי מינימום הכרחי, המופיע בטבלאות המוסד לביטוח לאומי. זוהי הגישה השכיחה ביותר בקרב שופטי בית המשפט. המינימום ההכרחי לא תלוי מצב כלכלי ואין חשיבות לעובדה אם הילד מגיע מבית עשיר או עני.

    גישה שנייה, בה מצדדים שופטי ודייני בית הדין הרבני, טוענת שיש לקבוע את המינימום ההכרחי בהתאם לנסיבות, כאשר יש לקבוע את סף המינימום בהתאם למצב הכלכלי של משפחת הילד.

    ככלל, הורים חייבים במזונות ילדיהם באופן שישמור על רמת החיים שהייתה נהוגה במשפחה. את הסכום לתשלום המזונות קובעים ההורים בהסכמה, גם אם יש משמורן ראשי (לרוב זו האם).

    מאחר ותשלום המזונות מקורו בדיני צדקה, באופן עקרוני אמור החיוב להתחלק בין ההורים באופן שווה, אולם בפועל, במקרים בהם הכנסת האב היא גבוהה מזו של האם, מי שנושא בחלק הגדול יותר במזונות יהיה האב, בהתאם להכנסתו הפנויה לאחר ניכויי חובה והוצאות סבירות שכוללות גם תשלום שכר דירה שלו.

    לא ניתן לערוך חישוב דמי מזונות באופן מדויק, כאמור, בשל הנסיבות שמשתנות בין מקרה אחד למשנהו ומומלץ מאד לעשות זאת בהתייעצות עם עורך דין גירושים.

    במידה ומדובר בשני הורים בעלי משכורת ממוצעת לכל אחד, ייערך החישוב על פי מספר הילדים שזכאים למזונות, גובה הכנסת ההורים וכדומה.

    מחשבון מזונות

    במדינת ישראל, קודמת טובת הילד לזו של הוריו. משמעות הדבר היא שעבור ילד עד גיל שש יהיה על האב לעמוד בתשלום המינימום ההכרחי לילד, חובה המוטלת עליו לבדו, גם אם יש לילד רכוש הרשום על שמו.

    בכל הנוגע לילדים מגיל שש ועד גיל בגרות, קיימות שתי אסכולות בנוגע לחיוב בדמי מזונות. הראשונה גורסת שיש לחייב תשלום מזונות בכפוף לדיני מזונות, בעוד שהגרסה השנייה טוענת שיש לכפות תשלום מזונות בכפוף לדיני צדקה.

    כלומר, אם האב לא עומד בתשלום המזונות והאם פונה להוצאה לפועל, יעמדו בפני ההוצאה לפועל שיקולים הנגזרים מדיני צדקה, כמו לקיחה בחשבון את מצבו הכלכלי וכדומה.

    נכון להיום, נהוג שמזונות ילדים חלים עליהם עד לגיל חמש עשרה, מאחר ולפי הדין האישי חייבים ההורים במזונות לילדם קטינים ולא בילדים בגירים. אולם, סעיף 3ב' לחקוק לתיקון דיני משפחה (1959) שמי שלא חייב במזונות לפי הדין האישי, יחולו עליו הוראות החוק.

    כמו כן, קבע בי המשפט כי ילדים בגירים שמשרתים בצבא זכאים לקבל שליש מהמזונות, זאת מאחר והם מקבלים שכר מהצבא.

    מינימום הכרחי

    המינימום ההכרחי הוא הסכום בו יתאפשר לספק לילדים את כל מחסורם, בכלל זה, קורת גג, לבוש ומזון ובהרחבה, חוגים, חינוך, קייטנות וכיוצ"ב. מזונות מעל המינימום ההכרחי עוסקים ברמת החיים לה הורגלו הילדים על יד שני ההורים ביחד.

    המחלוקת העיקרית בין בני זוג היא קביעת המינימום ההכרחי וכיצד יחולקו המזונות לילדים בין שני ההורים. כאמור, מאחר ומדובר בתחום סבוך ומורכב, ייעוץ עם עו"ד גירושין המתמחה בדיני משפחה הוא אקוטי.

    עוד יצוין כי פסק דין בנוגע למזונות ילדים משתנה תמיד בהתאם לנסיבות וגם הילד עצמו יכול להגיש תביעה עצמאית בדרישה למזונות. גם בית המשפט עשוי לפסוק אחרת מהסיכום אליו הגיעו ההורים בנוגע למזונות הילדים, מאחר ועקרון טובת הילד הוא העיקרון הראשי המנחה את בית המשפט. אם הסיכום ייראה לו בלתי הגיוני או לא צודק, בכוחו לא לאשר אותו.

    אם הילד בחר להגיש תביעה עצמאית, על אף ההסכם אליו הגיעו הוריו בנושא המזונות הוא יכול לעשות זאת, עצמאית או בייצוג של בן משפחה או חבר שיגישו את התביעה בשמו.

    באתר המוסד לביטוח לאומי, ניתן למצוא מחשבון מזונות שבאמצעותו ניתן לקבל מושג כללי על סכום המזונות שיש לשלם בהתאם לפרמטרים שיוזנו למחשבון. חשוב לציין כי גם אם יתקבלו סכומים מסוימים במחשבון זה, עדיין אין משמעות הדבר כי זהו הסכום המדויק אותו תצטרכו לשלם/לקבל, מאחר וכאמור, הסכומים משתנים בהתאם לנסיבות וכל מקרה נידון לגופו.

    לפניכם, ראיון שנערך בערוץ 10 עם עו"ד בתיה אשורי בנושא: "דמי מזונות וסרבני מזונות":

    יש לכם שאלה הנוגעת לחישוב דמי מזונות? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם.

    מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

    מלאו פרטים ונחזור בהקדם

      המלצות מלקוחות

      המלצה 1

      טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

      המלצה 2

      השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

      המלצה 3

      ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

      המלצה 4

      עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

      מאמרים נוספים

      בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים