מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

הסכם חלוקת עיזבון

סעיף 110(א) לחוק הירושה, התשכ"ה-1965, קובע כי ישנן שתי דרכים להביא לחלוקת עיזבון – הסכם בין היורשים או חלוקה על פי צו של בית משפט.

שאיפתו של החוק הינה להביא לחלוקת העיזבון על פי הסכם, בין אם העיזבון מנוהל על ידי מנהל עיזבון, ובין אם היורשים מנהלים אותו.

לאחר שניתן צו קיום צוואה לעיזבון, או צו ירושה, היורשים רשאים לערוך הסכם לחלוקה פנימית של נכסי העיזבון.

למעשה, היורשים רשאים אף לשנות, בהסכמה ביניהם, את האופן בו המוריש היה מעוניין לחלק את עיזבונו לפי צוואתו. חלוקת הנכסים על פי הסכם חלוקת עיזבון יכולה לכלול הסדרי מכר בין היורשים או חלוקה בעין.

יודגש כי היורשים בלבד הינם צד להסכם חלוקת עיזבון / הסכם בין יורשים (ולא מנהל העיזבון או האפוטרופוס הכללי). ללא הסכמה מצד כלל היורשים, לא ניתן לחלק את העיזבון בהסכם אלא בצו בית משפט. מנהל העיזבון איננו קובע כיצד יחולק העיזבון בין היורשים, וזאת גם כאשר הוא מנהל את העיזבון. תפקידו במסגרת זו הינו סיוע בלבד.

הסכם חלוקת עיזבון – מדוע?

ישנם מספר שיקולים העומדים מאחורי החלטה לערוך הסכם חלוקת עיזבון /הסכם בין יורשים . יודגש כמובן כי כל מקרה נבחן לגופו בהתאם לגודל העיזבון, סוג נכסי העיזבון, אופי היורשים והיחסים ביניהם. לדוגמא, כאשר העיזבון מכיל דירה וכסף והיורשים הינם שני אחים, רצוי יהיה להפריד את הנכסים כך שאח אחד יקבל את הכסף והאח השני יקבל את הדירה ולצורך כך יערכו האחים הסכם בין יורשים .

הסכם חלוקת עיזבון / הסכם בין יורשים מתאים גם לסיטואציות בהן ליורש פלוני יש רגש סנטימנטלי מיוחד לגבי נכס ספציפי. אחד היתרונות המשמעותיים של הסכמי חלוקה אלו הינו האפשרות לבצע חלוקה של העיזבון בהסכמה ולמנוע שותפויות צולבות של בני משפחה בנכסים (דבר המוביל לא אחת לסכסוכים וויכוחים פנימיים). כמו כן, במידה וקיימים פערים בשווי של נכסים מסוימים, ניתן תמיד לאזן את הפערים הללו על ידי תשלומי איזון בין היורשים. זאת כמובן, בניגוד לירושה קלאסית על פי דין.

הסכם חלוקת עיזבון מומלץ לעיתים גם מבחינת תכנון מס עתידי. לדוגמא, במידה והעיזבון כולל שתי דירות, והמצווה ציווה את שתי הדירות לשני ילדיו, ייתכן ועדיף לקבוע בעלות מלאה של כל אחד מהילדים על דירה אחת, וזאת מבחינת ניצול פטור עתידי מתשלום מס שבח. הסכם חלוקת עיזבון, הקובע הסכמים בין היורשים, איננו מהווה עסקה במקרקעין או מכירה, על כן הוא אינו מחויב בתשלום מס, וזאת כל אימת שתשלומי האיזון בין היורשים מבוצעים שלא מתוך ממקורותיהם העצמאיים אלא מתוך זכויותיהם בנכסי העיזבון.

הסכם חלוקת עיזבון – אישור בית המשפט?

אין צורך לאשר הסכם חלוקת עיזבון על ידי בית המשפט. עם זאת, היות ומדובר בהסכמים בין בני משפחה, מומלץ בהחלט לפנות לייעוץ משפטי ולהביא את ההסכם בסופו של היום לאישור בית המשפט. אישור זה מעניק להסכם תוקף של פסק דין ומהווה ראייה משמעותית בעניין חזקת הדברים האמורים בו במקרה של מחלוקות עתידיות. במידה ואחד הצדדים להסכם הינו חסוי או קטין, אישור הסכם חלוקת עיזבון על ידי בית המשפט מהווה תנאי לתוקפו של ההסכם.

לסיכום,

הסכם חלוקת עיזבון /הסכם בין יורשים מאפשר פעמים רבות לעבור ב"שלום" את חלוקת רכושו של קרוב אשר הלך לבית עולמו. לעיתים, חלוקת עיזבון, גם כאשר היא מהווה סטייה מהוראותיו הברורות של המצווה, יכולה לסייע ליורשים לשמור על שלום בית ומשפחה ולהתאים את חלוקת העיזבון באופן ספציפי לכל יורש ויורש. חשוב לפנות במקרים אלו לעורכי דין העוסקים בתחום זה.

חלוקת עיזבון יכולה להיות מורכבת ולכלול נכסים שונים כגון חשבונות בנק, קרנות, פוליסות ביטוח, מיטלטלין, זכויות בחברה, וכמובן – נכסי מקרקעין. חלוקת נכסים אלו, לרבות אומדן ערכם הכספי, איננה עניין של מה בכך. בכדי להימנע מתביעות עתידיות, ועל מנת להגיע לחלוקה צודקת, כדאי ליורשים לפנות לעורכי דין מטעמם ולשקול עריכת הסכם חלוקת עיזבון.

יש לכם שאלה בענייני צוואות וירושות? זקוקים ליעוץ? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם.

מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

  • הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

    יש מתנות שלא תמיד רוצים לקבל, ולמרות שעל פניו ירושה של נכסים וכספים עשויה להועיל לרוב האנשים, יש כאלה שמוותרים על התענוג. הסכם חלוקת עיזבון נועד בדיוק לזה, כדי להסדיר מחדש חלוקת עיזבון כדי שלא יקבלו אותו מי שאינו רוצה בכך. כדי להבין יותר כיצד עושים זאת ומהן ההשלכות של הסכם בלתי הפיך כזה מומלץ להיעזר בעורכת דין בתיה אשורי, שניסיונה העשיר בתחום הירושות והצוואות הוביל אותה לנהל הליכים כאלה במומחיות.

  • מה כדאי לדעת אודות הסכם חלוקת עיזבון?

    • הסיבה העיקרית שבגללה עושים הסכם כזה היא הרצון להימנע מתשלומים נוספים שירושה כזאת משיתה על היורשים. זה יכול להיות מסי ירושה או מקרקעין, חובות שיש לשלם ותשלומי פיתוח ועלויות נוספות כדי לנצל במיטבם את הנכסים שיורשים במקרים כאלה. כך שיש לדעת בדיוק במה כרוכה הירושה לפני שנוקטים צעד בלתי הפיך כזה.
    • במידה והבעיה היא כספית, מומלץ לבדוק עם עורך הדין שלכם אפשרויות וחלופות נוספות לפתור תסבוכת כזאת, משום שכל הסכם חלוקת עיזבון הוא אינו הפיך. ההשלכות אינן ניתנות לתיקון ולכן מוודאים בבית המשפט שכל הסכם כזה נעשה מרצון חופשי, בהסכמה וללא כפייה. כן יבדקו הפעלת השפעה לא הוגנת כדי ללחוץ על יורשים לוותר על מה שמגיע להם. מצאו עורך דין טוב שיטפל בכך למענכם.
    • ההסכם נערך בין היורשים עצמם ולא על ידי שופט ולכן כדאי להגיע מוכנים לדיון ולישיבות המשפחתיות עם היורשים האחרים. זה אומר שגם אם ירשתם משהו זה עדיין נתון לשיקול דעת של היורשים האחרים ולהסכם חלוקת העיזבון שלכם ביניכם ובהסכמה.
    • ההסכם יכול להיות בניגוד לדעתו של המוריש ובתנאי שאתם אכן שלמים עם זה שאתם פועלים בניגוד לרצונו, וגם זה דורש מחשבה.
  • ייצוג הולם בהסכם חלוקת עיזבון על ידי עורכת דין

    לאחר שהבנתם במה כרוך הסכם חלוקת עיזבון ברור לכם למה חשובה מעורבותה של עורכת דין בתהליך כזה. עו"ד בתיה אשורי מטפלת כבר שנים רבות במקרים כאלה, ומסבירה לכם במלואן את ההשלכות של ההסכם. הטיפול נעשה תמיד ברגישות ובמקצועיות ובזאת היא מובילה אתכם לקראת חלוקת העיזבון לפי רצונכם ולטובתכם.

המלצות מלקוחות

המלצה 1

טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

המלצה 2

השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

המלצה 3

ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

המלצה 4

עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

ירושות נוספים

ייפוי כוח מתמשך

סעיף 110(א) לחוק הירושה, התשכ"ה-1965, קובע כי ישנן שתי דרכים להביא לחלוקת עיזבון – הסכם בין היורשים או חלוקה על פי צו של בית משפט. שאיפתו של החוק הינה להביא לחלוקת העיזבון על פי הס...
קרא עוד

תביעה לשינוי משמורת על ילדים

סעיף 110(א) לחוק הירושה, התשכ"ה-1965, קובע כי ישנן שתי דרכים להביא לחלוקת עיזבון – הסכם בין היורשים או חלוקה על פי צו של בית משפט. שאיפתו של החוק הינה להביא לחלוקת העיזבון על פי הס...
קרא עוד
בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים