מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

עריכת צוואה – מדריך

צוואה היא מסוג המונחים שלא בהכרח (או בכלל) מעוררים בנו קונוטציה חיובית, בין היתר משום שעריכת צוואה, או בכלל זה עצם העיסוק בנושא, עשויה להזכיר לנו כי החיים הם לא נצחיים, לא שלנו ולא של יקירינו. יחד עם זאת, על אף התחושה הלא נעימה שעשויה להתלוות בגין עצם העיסוק בצוואות, עדיין מדובר בנושא מהותי, וחשוב מאוד, שלצערנו – יעסיק כל אחד מאתנו בשלב מסוים בחייו (בין אם מדובר בצוואה של קרוב משפחה או בין אם מדובר בצוואתנו האישית).

אשר על כן, להלן נסביר בהרחבה מהי צוואה, מהו החוק הרלוונטי באשר לדיני צוואות וירושות, וכן נתייחס לסוגים ונוסחים של צוואות שונות. כמו כן, נסביר מדוע כדאי לערוך צוואה, ומה הדין בהיעדרה של צוואה. נקדים ונציין כי צוואה, היא מסמך מורכב וקריטי במובנים רבים, ולכן כדאי מאוד להיעזר בעורך דין בתחום דיני המשפחה לשם כתיבתה.

דיני ירושות וצוואות

דיני הצוואות והירושות במדינת ישראל, קבועים בחוק הנקרא חוק הירושה, תשכ"ה-1965 (להלן: "חוק הירושה"). ירושה, מוגדרת בתור "מסת נכסים" שמותיר אחריו אדם שנפטר. ירושה, ניתן להעביר מאדם שנפטר, ליורשים, בשתי דרכים. הדרך האחת, היא למעשה ברירת המחדל של חוק הירושה, והיא נקראת ירושה על פי דין. סעיף 10 לחוק הירושה קובע כי בהיעדר צוואה, יועבר עיזבונו (מסת הנכסים) של המנוח, לילדיו ובן\בת זוגו באופן שווה. יחד עם זאת, על ברירת המחדל החוקית בחוק הירושה, ניתן לחלוק, באמצעות כתיבת צוואה. עריכת צוואה היא הדרך השנייה שבה ניתן להוריש ליורשים את רכושו של אדם – בחייו.

מהי צוואה?

צוואה, מהלשון "ציווי" היא מסמך משפטי, אשר במסגרתו אדם, בעודו בחיים, מצווה מה ייעשה ברכושו, ולעיתים גם בגופו, לאחר מותו. צוואה, היא מסמך משפטי – המחייב את היורשים (כלומר – את האנשים שנהנים מהרכוש שהמצווה יוריש להם במסגרת הצוואה).

עם זאת, כדי שצוואה תהיה מוכרת על פי חוק, ותהיה ברת מימוש, ישנן מספר דרכים לערוך את הצוואה. יתרה מכך, על מנת למנוע מחלוקות עתידיות בין יורשים, הרי שצוואה צריכה להיות מתוחמת, וערוכה כדין, על מנת למנוע השגות משפטיות בעתיד מטעמם של צדדים שלישיים. אי לכך, כתיבת צוואה באופן מקצועי, מדויק, ע"פ דין ובהתחשב בנסיבות המצווה הספציפי, עשויה לרוב להבטיח את מימושה, ללא קשיים מיוחדים, וללא "מלחמות ירושה".

עקרונות יסוד בעריכת צוואה:

עוד לפני שנסביר מהן הדרכים שבהן ניתן לערוך צוואה, נבקש להקדיש מספר מילים לעקרונות בסיסיים, בענייני צוואות, לאמור:

  • עיקרון 1 – הוא עיקרון חופש הציווי, כלומר, אדם שעורך צוואה, יכול לשנות אותה כל זמן שהוא בחיים, וכשיר לערוך צוואה.
  • עיקרון 2 – צוואה לא יכולה להיערך על ידי קטין או אדם פסול דין, שכשרותו המשפטית נפסלה על ידי בית המשפט.
  • עיקרון 3 – תנאי בצוואה שקובע כי לא ניתן יהיה לשנותה, סותר את תכלית הצוואה, מימוש רצון המצווה, ולכן תנאי כזה לא יהיה לו כל תוקף חוקי.
  • עיקרון 4 – צוואה יכולה להיערך רק על ידי המצווה, ולא על ידי אדם אחר, בשמו של המצווה. נעיר כי רשימת העקרונות היא ארוכה, אך קצרה היריעה מלפרט את כולם.

מהם הנושאים שכדאי לכלול במסגרת צוואה?

כאמור, צוואה היא עניין משפטי מורכב, אך בד בבד, היא יכולה לעיתים למנוע מלחמות ירושה קשות בין יורשים, או בין יורשים לאנשים אחרים הטוענים לזכות בעיזבון. לכן, מניסיוננו, נציג להלן מספר נושאים שכדאי לכלול במסגרת צוואה, כדלקמן:

  • חלוקת נכסים: ככל שיש לכם נכסים, חשוב מאוד להדגיש בצוואה, איזה נכס שייך לכם, ואיזה נכס אתם מורישים ולמי אתם מורישים. אי בהירות בנושא, יכולה ליצור כר פורה למחלוקות עתידיות בין היורשים. לכן, צוואה טובה, ומתוחמת, עורכת הפרדה בין הנכסים, לבין היורשים, ומונעת מחלוקות מעין אלו.
  • הורשת כספי פנסיה: נושא שעורך דין בעל ניסיון צריך לשים אליו לב, הוא הסדרת סוגיית הפנסיה. ככל שלמנוח או לאדם המבקש לערוך צוואה קרן פנסיה, ובפרט – קופות גמל וחסכונות, וביטוחי חיים, חשוב מאוד להתייחס לנושא במסגרת הצוואה, שכן מדובר בנכסים ברי הורשה.
  • הורשה של רכוש בעל ערך סנטימנטלי: לרבים מאתנו נכסים בעלי ערך סנטימנטלי, כגון – שרשרת, טבעת, או סתם רכוש טריוויאלי, שהועבר אליכם בירושה, ואותו אתם\ן רוצים\ות להוריש. לכן, אנו סבורים כי יש להתייחס גם לסוג כזה של רכוש במסגרת צוואה, ועורך דין בעל ניסיון, עתיד לתת על כך את הדעת.
  • התייחסות לזוגיות קודמת בעת הצורך: כר פורה למחלוקות במקרים של צוואה, היא כאשר לאדם העורך צוואה, אישה מנישואין קודמים. לכן, אחת הסיבות שכדאי מאוד לפנות לעורך דין בעל ניסיון בעת עריכת צוואה, היא לבחון בדיוק האם לאישה או בעל מנישואין קודמים, עשויה להיות זכאות לחלק מן הרכוש, במנותק מהצוואה. לכן, זהו נושא שיש ליתן עליו את הדעת בעת עריכת צוואה.
  • התייחסות לילדים מנישואין קודמים: כפי שציינו לעיל, בכל הנוגע להתייחסות מיוחדות לנישואין קודמים, בעת כתיבת צוואה. הוא הדין גם במקרה שלאדם המבקש לערוך צוואה, ילדים מנישואין קודמים. בעת הצורך, כדאי מאוד להסדיר את הנושא, וכן לערוך צוואה שתתייחס לכלל הילדים, או חלקם – בהתאם לרצונו של המצווה.
  • תנאים בצוואה: צוואה יכולה לכלול תנאים. כלומר, אדם רשאי לצוות בצוואתו, כי ילדיו ייהנו מסכום כסף מסוים, בהגיעם לגיל מסוים (למשל – לאחר השירות הצבאי). כך שכדאי לשקול היטב, לקראת עריכת צוואה, האם ישנם נושאים או שחשוב למצווה לכלול בצוואה, והאם יש תנאים שהוא היה מעוניין להוסיף לצוואה. כמובן שכל מקרה נבחן לגופו, ומתווסף בהתאם לשיקול דעתו ורצונו של המוריש.

מעבר לכך, הרי שהשאלה מה כדאי לכלול במסגרת צוואה, היא שאלה רחבה מאוד, שכוללת נושאים נוספים שונים.

סוגי צוואות בהתאם לחוק הירושה:

הבה נסביר על סוגי הצוואות המוכרות לפי דין, לאמור:

  • צוואה בכתב יד זו הצוואה הפשוטה והשכיחה ביותר. עליה להיערך בכתב, להיחתם על ידי המצווה, ולכלול תאריך. עם זאת, כדאי להיעזר בעורך דין לצורך עריכת צוואה בכתב, וכן לקחת בחשבון את האלמנטים הבאים: כדאי שהצוואה תיערך ללא שגיאות, וסתירות תחביריות. רצוי לשים לב שהצוואה תהיה נהירה ככל שניתן. הדין לגבי צוואה בכתב, קבוע בסעיף 19 לחוק הירושה.
  • צוואה הנערכת בפני עדים צוואה זו קבועה בסעיף 20 לחוק הירושה. מדובר בצוואה שנערכת בכתב, כוללת את תאריך עריכתה, חתומה על ידי המצווה, וכן היא נערכת בפני שני עדים בגירים. נעיר, כי עריכת צוואה בפני עדים שלא בפני שני עדים, אלא אחד – עשויה להביא לפסילתה, כפי שנפסק בין היתר על ידי בית המשפט העליון (ראו: דנ"א 7818/00‏).
  • צוואה בפני רשות צוואה זו קבועה בסעיף 22, מדובר בצוואה שניתן למסור לרשות ציבורית (בית המשפט, דיין בבית דין דתי, או רשם הירושה). לחלופין, ניתן להקריא את הצוואה לפרוטוקול של רשות. כך מתואר בספרות המשפטית גם כן: "צוואה בפני רשות תעשה בעל-פה על-ידי המצווה בעצמו בפני רשות או בהגשה בכתב של הצוואה לרשות על-ידי המצווה בעצמו" (עו"ד ש. נרקיס, ירושה על פי צוואה – פגמים בה, צורתה ותוקפה, (הוצאת אוצר המשפט 2008).
  • צוואה שנמסרת בעל פה צוואה זו, היא צוואת "שכיב מרע", והאפשרות לעריכתה קבועה בסעיף 23 לחוק הירושה. למעשה, מדובר בצוואת "ברירת מחדל", משום שניתן לערוך אותה רק במקרים מיוחדים. נסביר – לשם הכרה ומתן נפקות משפטית לצוואה שבעל פה, יש למלא אחר התנאים הבאים: על המצווה להיות גוסס, או להאמין שהוא עתיד למות בזמן הקרוב. על הצוואה שבעל פה להימסר על ידי המצווה לשני עדים, על שני העדים לערוך זיכרון דברים על הצוואה ותוכנה, שנמסר על ידי המצווה. מיד עם סיום הקראת הצוואה, על שני העדים לפנות בהקדם לרשם הירושה, ולהפקיד בידו את זיכרון הדברים שערכו. אף על פי כן, היה והמצווה שמסר צוואה בעל פה לא נפטר בתוך חודש מיום מסירת הצוואה, זו תתבטל מאליה. ללמדנו, שצוואה בעל פה היא צוואה שנועדה רק למקרה חריג, שבו אדם אכן עתיד למות בכל רגע. כך שעל מנת לממש את רצונו של אדם לקראת מותו, מקנה חוק הירושה, אפשרות למסור גם צוואה בעל פה.

מה הדין לגבי שינוי או עדכון של צוואה:

כדאי לדעת ולזכור תמיד, כי צוואה ניתן לעדכן, וכדאי גם לעדכן בהתאם למציאות החיים. לעיתים, הצוואה שתכתבו בגיל 50 לא בכל סיטואציה תהיה רלוונטית כשתהיו בגיל 75, לכן מפעם לפעם כדאי לעצור ולשקול, לבצע עדכונים לצוואה (למשל לשנות סדר את היורשים ואת מסת הנכסים שתורש לאחד מהם או בכלל). אל נא נשכח, כי צוואה אמורה לבטא את האוטונומיה והרצון האישי שלנו, לכן בכל פעם ניתן לשנותה.

הפקדת צוואה:

חוק הירושה מאפשר להפקיד צוואה אצל רשם הירושה. להפקדת צוואה אצל הרשם, יתרון חשוב מאוד משום שצוואה שמופקדת אצל הרשם, היא למעשה צוואה, שחזקה עליה כי נערכה כדין, אלא אם חזקה זו נסתרת. אי לכך, כדאי לבחון את האפשרות להפקיד את הצוואה, בהתאם לייעוץ משפטי ספציפי, שיותאם אליכן\ם.

כיצד ניתן לממש צוואה – מהלכה למעשה?

על מנת לממש צוואה, יש לפנות לרשם הירושה (שהוא למעשה בעל תפקיד במשרד המשפטים) ולהגיש בקשה שנקראת "בקשה למתן צו ירושה". את הבקשה, כדאי ומומלץ להגיש באמצעות עורך דין משפחה בעל ניסיון. לאחר הגשת הבקשה, יש לפרסם את עצם הגשתה בעיתונות, על מנת ליידע את הציבור ובאמצעות כך – לתת הזדמנות לצדדים שלישיים להביע את התנגדותם לצו קיום צוואה. היה והוגשה התנגדות מטעמו של צד שלישי, יועבר הדיון בהתנגדות לבית המשפט לענייני משפחה. ככל שלא הוגשה התנגדות, יינתן צו קיום צוואה, ולאחריו ניתן יהיה לממש את הצוואה.

לסיכום:

על מנת לערוך צוואה כדין, אשר תואמת את רצון המצווה, מומלץ כאמור להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום הצוואות והירושות. כך או אחרת, צוואה יכולה להיערך בכתב, בפני עדים, וכן בפני רשות או בעל פה (במקרים חריגים). כאמור, עריכת הצוואה – היא תהליך חשוב, אשר רק יכולה לסייע ליורשים, ולמצווה ביום פקודה.

יש לכם שאלה בענייני צוואות? זקוקים ליעוץ? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם.

מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

המלצות מלקוחות

המלצה 1

טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

המלצה 2

השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

המלצה 3

ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

המלצה 4

עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

ירושות נוספים

ייפוי כוח מתמשך

צוואה היא מסוג המונחים שלא בהכרח (או בכלל) מעוררים בנו קונוטציה חיובית, בין היתר משום שעריכת צוואה, או בכלל זה עצם העיסוק בנושא, עשויה להזכיר לנו כי החיים הם לא נצחיים, לא שלנו ולא...
קרא עוד

תביעה לשינוי משמורת על ילדים

צוואה היא מסוג המונחים שלא בהכרח (או בכלל) מעוררים בנו קונוטציה חיובית, בין היתר משום שעריכת צוואה, או בכלל זה עצם העיסוק בנושא, עשויה להזכיר לנו כי החיים הם לא נצחיים, לא שלנו ולא...
קרא עוד
בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים