מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

תביעה לשינוי משמורת על ילדים

ככלל, בעת גירושין, בית המשפט או הצדדים, יכריעו מי מההורים יישא באחריות לגידול השוטף של הילדים. אך גם כאשר בית המשפט מורה על הסדר משמורת של ילדים, עשויים להיות מקרים שבהם יתבקש שינוי של המשמורת, על כן, במאמר שלהלן נתייחס לדין החל במקרה שבו מתבקש שינוי של משמורת ילדים, וכל זאת לידיעתכן\ם ונוחיותכן\ם, כדלקמן:

הסבר קצר על המונח – משמורת ילדים:

משמורת ילדים, היא בעצם כינוי משפטי לזכות אותו מקבל אחד מההורים, לשמש בתור ההורה האמון על הגידול והטיפול השוטף בילדיו. משמורת, יכולה להיות משמורת בלעדית שמוטלת על אחד ההורים, במקרה כזה ההורה הלא משמורן ייהנה מהסדרי ראיה. לאמור, ימים קבועים ונקובים שבהם הוא יישא באחריות לגידול השוטף של ילדיו. מצד שני, משמורת בין ההורים יכולה גם להיות משמורת משותפת, כלומר – שני ההורים אחראים באופן שווה לגידול הילדים, על כל המשתמע מכך. בכל תיק העוסק במשמורת ילדים, בית המשפט יבחן תמיד עיקרון יסוד אחד, הנקרא "עיקרון טובת הילד". כלומר, בית המשפט יכריע מי מההורים ייהנה מהמשמורת, רק בהתאם לשאלה מה תהיה טובת הילד בכל מקרה.

הליכי שינוי משמרות והסדרי הראיה – הלכה ומעשה

כאשר הוסדר עניין משמורת הילדים לאחר פסק דין או הסכם משמורת בין ההורים, עדיין לבית המשפט הסמכות להורות על שינוי המשמורת בהתקיימן של נסיבות חדשות או מיוחדות, ובהתאם לבקשה של אחד מבני הזוג או פקיד סעד בהתאם לנסיבות.

כך למשל, ולצערנו, לעיתים תיתכן סיטואציה שבמסגרתה ההורה המשמורן לא ממלא אחר חובתו או מזניח את חובתו כלפי הילד, הרי שאז בית המשפט יהיה רשאי לשלול את האפוטרופסות שקיבל על הקטין, ולהורות על שינוי הסדר המשמורת. כמו כן, ישנם מקרים שבהם הורה לא מסוגל לתפקד, מפאת מחלה למשל, גם במקרה כזה עשוי בית המשפט, בין היתר – בהתאם לבקשת ההורה השני או בהסכמה, להורות על שינוי הסדר המשמורת.

מה הדין לגבי שינוי משמורן במקרה של הורה שמקיים הסדר ראיה?

אפשרות נוספת לשינוי משמורת, באה לידי ביטוי במקרים שבהם הורה לא משמורן, אלא הורה שנהנה מהסדרי ראיה, לא ממלא אחר הסדרי הראיה. במקרה כזה, לא רק שבית המשפט רשאי לצמצם את הסדרי הראיה, אלא שהוא מוסמך גם להטיל קנס לחובת ההורה המפר. עם זאת, היינו ממליצים להיזהר בבקשות לבית המשפט המתייחסות לצמצום הסדרי ראיה, קרי: שינוי משמורת במקרים כאלו. כדאי להגיש בקשות כאלו רק כאשר ההורה הנהנה מהסדרי משמורת, מפר את ההסדרים לעיתים תכופות.

לאיזה בית משפט מגישים תביעה לשינוי משמורת ילדים?

מבחינה משפטית, כאשר בית המשפט מכריע את הדין, הרי שתם הדיון. אך בכל הנוגע לענייני משמורת ילדים, הדין הוא שונה. נסביר: לפי פסיקת בית המשפט העליון כאשר מדובר במשמורת ילדים אין תחולה הרמטית לעיקרון "סופיות הדיון" משום שכל נסיבה חדשה שמתגלה היא מהותית ולכן יוצרת עילת תביעה חדשה של אחד ההורים. כך שאם הורה מבקש להגיש בקשה לשינוי משמורת, עליו להגיש את הבקשה לבית המשפט שדן מלכתחילה בענייני המשמורת. עם זאת, במקרים מיוחדים בית המשפט יכול להורות על העברת הדיון לבית משפט אחר.

מהי עמדת בתי המשפט בכל הנוגע לשינוי משמורת?

נעיר כי הפסיקה המשפטית מצביעה על כך שבתי המשפט דווקא נזהרים משינויים רבים מבחינת הסדרי המשמורת על הילדים וזאת בשביל למנוע המשך "מלחמות" בין ההורים ושהקטין לא ייחשף למתח וליריבות בין ההורים כאשר נמצאים בהליכי משפט. כמו כן, שינוי משמורת הוא לא עניין של מה בכך, בסופו של דבר מדובר בשינוי טראומטי לילדים, שלעיתים הם צעירים מאוד ולא בהכרח מבינים את גודל השינוי שהם עתידים לעבור ולמשמעותו.

לכן, כדי שבית המשפט יתערב שוב בפסק דין למשמורת שניתן יש להוכיח בין היתר מספר תנאים, לאמור: תנאי אחד הוא כי התובע (הורה) נדרש להוכיח שהתועלת תעלה על הנזק שעלול להיגרם לקטין עקב התביעה החדשה (ת"א 37842-07-15‏). תנאי נוסף אשר עשוי לשכנע את בית המשפט להתערב בפסק דין למשמורת שכבר ניתן, הוא כאשר עולה כי העובדות החדשות שהתגלו מחייבות החלטה משפטית חדשה (ע"א 217/75). אגב, נעיר כי נטל השכנוע לקיום התנאים הנדרשים על מנת שבית המשפט ידון במשמורת בתביעה חדשה מוטל על התובע, הוא אפוא המבקש.

לסיכום:

נושא משמורת ילדים הינו עניין רגיש מאוד מטבעו, שכן הוא עוסק בנושא החשוב ביותר שיש לכל הורה בחייו, והוא ילדיו. בהתאמה, במסגרת המאמר דנא, הבהרנו כי בתי המשפט – ככלל – לא ממהרים לשנות פסקי דין למשמורת אלא אם כן הצד המבקש, הוכיח ששינוי הנסיבות באמת מצריך שינוי בטובת הילד בעיקרה. יחד עם זאת, שינוי משמורת הוא כן דבר אפשרי, רק שכאמור – הוא שמור למקרים מיוחדים, ולא בעלמא.

בשולי הדברים, נעיר כי ענייני משמורת ילדים הם מורכבים ומסובכים מאוד, לכן חשוב וקריטי להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום הגירושין והמשפחה לגבי סיכויי ההצלחה בתביעות מסוג זה.

יש לכם שאלה בענייני משמורת ילדים/שינוי משמורת? זקוקים ליעוץ? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם.

מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

המלצות מלקוחות

המלצה 1

טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

המלצה 2

השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

המלצה 3

ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

המלצה 4

עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

מאמרים נוספים

הפרדה בין אחים במסגרת תביעת משמורת

ככלל, בעת גירושין, בית המשפט או הצדדים, יכריעו מי מההורים יישא באחריות לגידול השוטף של הילדים. אך גם כאשר בית המשפט מורה על הסדר משמורת של ילדים, עשויים להיות מקרים שבהם יתבקש שינו...
קרא עוד
בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים