מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

    מהו הסכם לכבוד הדדי?

    כאשר בני זוג מעוניינים להינשא, בדרך כלל הם לא ירצו לשמוע על "גירושין", או על נושאים שיכולים חלילה לפגום במרקם הקשר, ובאהבה הפורחת ביניהם. מה גם, שאין ספק שזהו רצון טבעי. אך רצון לחוד ומציאות לחוד, שהרי לא אחת האושר והשמחה בעת הנישואין ובתחילתם, הופכים לסבל, סבל המוביל לרצון להתגרש. בהתאמה, במציאות של ימינו, ישנן לא מעט נשים שמוגדרות גם כמסורבות גט, מה שמונע מהן להינשא מחדש, וכן בכלל זה במסגרת גירושין לא אחת מתגלעות מחלוקות קשות בין בני הזוג, שמקשות על הליך הגירושין, מעכבות אותו, ובעיקר פוגעות מאוד בבני הזוג.

    מכאן, כדי למנוע סיטואציה של סרבנות גט, ובין היתר מחלוקות קשות בעת גירושין הנוגעות לגירושין עצמם, ניתן לערוך הסכם המכונה "הסכם לכבוד הדדי", מהו אותו הסכם? מה תכליתו? ומהו ההבדל בין הסכם לכבוד הדדי, להסכם ממון? על כך במאמר שלהלן.

    גירושין ונישואין בישראל

    ענייני נישואין וגירושין בישראל נושא ייחודי מסיבה אחת ופשוטה, בניגוד לרוב מדינות העולם, בארץ ענייני נישואין וגירושין מוסדרים על פי הדין הדתי – אישי שחל על בני הזוג. בניגוד לכך, ברוב מדינות העולם, נישואין יכולים להיערך בעירייה או בפני פקיד ציבורי. בארץ כאמור, בני זוג המבקשים להינשא יעשו כן בהתאם להוראות הדין הדתי – אישי שחל עליהם.

    כלומר, בישראל, בני זוג יהודים יכולים להינשא על פי הדין הדתי – אישי שחל עליהם. כאשר בני זוג יהודים מבקשים להתגרש, יהיה עליהם להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני. נעיר כי תביעת גירושין היא תביעה לכל דבר ועניין, על מבקש הגירושין להוכיח עילת גירושין (כמו למשל – עילת בגידה, מעשה כיעור מום גופני ועוד). ככל שהוכחה עילת גירושין, הרי שבית הדין הרבני יורה על מתן גט.

    יחד עם זאת, לאחר ניהול הליך גירושין, ואפילו לאחר מתן פסק דין לגירושין, יכול הבעל לסרב להעניק גט לאשתו. המשמעות היא כי האישה עדיין נותרת אשת איש, והיא אינה יכולה להינשא לגבר אחר, וככל שהיא תוליד ילדים לגבר אחר, הרי שאז ילדיה יוכרו בתור ממזרים. אומנם, לבית הדין הרבני סמכות לכפות על בעל ליתן גט לאשתו באמצעות הטלת קנסות, שלילת רישיון נהיגה, מאסר מאחורי סורג ובריח, אך עדיין ישנן נשים בישראל שהן מסורבות גט, לאמור – נשואות, אך לא באמת נשואות.

    מהו הסכם ממון?

    בעת גירושין, על בני זוג להסדיר את אופן חלוקת הרכוש המשותף שלהם. כעיקרון הדין הרלוונטי בנושא קבוע בחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג – 1973. החוק דנא קובע כי בעת גירושין, יחולק הרכוש המשותף של בני הזוג באופן שווה. יחד עם זאת, לבני זוג, הן בשלב הנישואין והן עובר לנישואין האפשרות לחלוק על ברירת המחדל החוקית, היינו – חלוקת רכוש משותף, באמצעות מעשה מאוד פשוט. חתימה על הסכם ממון.

    הסכם ממון, הוא הסכם שבמסגרתו בני הזוג מביעים את הסכמתם הכתובה לחלוקת רכוש שונה, שלא תואמת את הוראות הדין. הסכם ממון, צריך להיות מאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה, או בידי נוטריון ככל שההסכם נחתם על ידי זוג שטרם נישא. אך הסכם ממון מתייחס להיבט הרכושי של בני הזוג ולא מעבר.

    מהו הסכם לכבוד הדדי?

    הסכם לכבוד הדדי הוא הסכם שהוכר על ידי מספר רבנים, וכיום הוא נערך כדרך קבע בין בני זוג. מדובר בהסכם שבו בני זוג מתחייבים להתגרש בעת שקם רצון מצד אחד מהם, וכן לנהוג בכבוד ובהגינות, ולא להערים קשיים. בין היתר, תכליתו של ההסכם האמור היא להביע מראש הסכמה כתובה בין בני הזוג, אשר בעת פרידה או רצון להתגרש, תינתן תקופת ביניים לבני הזוג שבמסגרתה הם ינסו לשקם את הקשר. אך ההסכם נועד למנוע סרבנות גט, ככל שלא צלח הניסיון לשקם את הקשר, או אז בני הזוג מתחייבים להתגרש. אגב, בהסכם קיימת אפשרות להתגרש בהסכמה ללא תקופת ביניים.

    ההסכם לכבוד הדדי קובע גם כי בעת גירושין, ככל שקיימת סרבנות גט מטעם הבעל, תוטל בהסכמה, חובת תשלום מזונות בשיעור גבוה על הבעל לטובת האישה, כדי לדרבן אותו ליתן גט לאשתו, ובכך לא להותיר אותה אישה עגונה, לתקופה ארוכה מידי.

    בשולי הדברים, נעיר כי הסכם לכבוד הדדי הוא הסכם מוכר על ידי בתי הדין הרבניים, וניתן לערוך אותו עובר לנישואין וגם במהלך הנישואין. אך כמובן שרצוי מאוד לערוך אותו בפני עורך דין בעל ניסיון וידע בתחום.

    מה ההבדל בין הסכם לכבוד הדדי לבין הסכם ממון?

    כדי להבהיר ולהמחיש את הנקודה דנא, שבה לא אחת אנשים מתבלבלים, הסכם ממון כפי שציינו, הוא הסכם שנועד להסדיר את המשטר הרכושי של בני הזוג. הסכם לכבוד הדדי נועד לאפשר לבני הזוג להתגרש בקלות וביעילות, ללא קשיים, אך הסכם זה לא מתייחס ככלל לנושאים אחרים שמוסדרים באופן טבעי בהליך גירושין. כמו לדוגמא, ענייני משמורת ילדים, ענייני מזונות, וכן ענייני רכוש.

    לסיכום:

    הסכם לכבוד הדדי נועד למנוע מחלוקות כוללות בדרך כלל, מראש, בשלב הנישואין או עובר לנישואין. הסכם ממון, הוא הסכם שנועד להסדיר את המשטר הרכושי של בני הזוג בעת פרידה או גירושין. להסכם כבוד הדדי סגולות רבות, ואין אלא להמליץ לערוך אותו בכל מקרה, למרות חוסר הנעימות שיכולה להתלוות לעריכת הסכם מעין זה, בשלב של טרום נישואין. אך בצד זאת, נדגיש כי הסכם לכבוד הדדי מומלץ לערוך רק עם עורך דין מתחום דיני המשפחה, בעל ניסיון בתחום.

    יש לכם שאלה? זקוקים ליעוץ? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם.

    מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

    מלאו פרטים ונחזור בהקדם

      המלצות מלקוחות

      המלצה 1

      טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

      המלצה 2

      השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

      המלצה 3

      ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

      המלצה 4

      עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

      נוטריון נוספים

      ייפוי כוח מתמשך

      כאשר בני זוג מעוניינים להינשא, בדרך כלל הם לא ירצו לשמוע על "גירושין", או על נושאים שיכולים חלילה לפגום במרקם הקשר, ובאהבה הפורחת ביניהם. מה גם, שאין ספק שזהו רצון טבעי. אך רצון לח...
      קרא עוד

      תביעה לשינוי משמורת על ילדים

      כאשר בני זוג מעוניינים להינשא, בדרך כלל הם לא ירצו לשמוע על "גירושין", או על נושאים שיכולים חלילה לפגום במרקם הקשר, ובאהבה הפורחת ביניהם. מה גם, שאין ספק שזהו רצון טבעי. אך רצון לח...
      קרא עוד
      בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים