מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

    התנגדות לצוואה בעל פה

    מערכת המשפט נתקלת לא אחת במחלוקות שמתעוררות בין בני משפחת הנפטר סביב נושא הירושה.

    כדי להסדיר את הנושא ולהימנע מסכסוכים מיותרים, קיים חוק הירושה שנועד להסדיר ולהגדיר את אופן חלוקת רכושו ונכסיו של הנפטר ומאפשר מספר דרכים בהן ניתן לנסח את הצוואה, ביניהם גם צוואה בעל פה.

    מתי ניתן להביע התנגדות לצוואה בעל פה, ולמה?

    סוגי צוואות

    חוק הירושה מתיר ארבע דרכים בהן ניתן לנסח צוואה:

    צוואה בעל פה היא צוואה שאינה מגובה במסמך חתום על ידי הנפטר, כך שלא ניתן להציג אותה בפני הרשם לענייני ירושה או בפני בית המשפט.

    צוואה מסוג זה ניתנת במקרים חריגים, בהם מנוע המנוח לחתום עליה, למשל, נמצא על ערש דוי ואין ביכולתו לחתום עליה.

    על אף היותה צוואה חריגה, היא חוקית, בתנאי שיתקיימו מספר תנאים לגביה:

    • הצוואה נערכה בנוכחות שני עדים לפחות, ששמעו אותה ורשמו את עיקריה.
    • המנוח היה שכיב מרע, כלומר, נמצא בסכנת חיים ממשית ומיידית ועומד על סף מוות.
    • הצוואה נאמרה בעל פה אולם נרשמה בזכרון דברים שנחתם על ידי שני עדים.
    • הצוואה בעל פה תתקבל רק אם לא חלף חודש מהיום שניתנה, ובנסיבות שהצדיקו זאת.

    על כל התנאים הללו להתקיים במלואם, אחרת לא תיחשב הצוואה כמשקפת את רצונו של הנפטר, ועלולים לצוץ ספקות בנוגע למהימנותה.

    במידה ולא מתקיים אחד מהתנאים לעיל, לא תיחשב הצוואה כמבטאת את רצונות של המת, וניתן יהיה להביע התנגדות לצוואה בעל פה, מחמת הספק.

    התנאי הבסיסי שמשמש כדי להכיר בצוואה בעל פה כחוקית הוא תנאי "שכיב מרע", מאחר והנחת היסוד היא שאם המנוח היה מצוי על ערש דווי, לא היה באפשרותו לכתוב את הצוואה ולחתום עליה אלא לתת אותה בעל פה.

    תנאי חשוב נוסף מבין ארבעת התנאים הוא תוקף הצוואה שבעל פה שהוא לחודש ימים בלבד. כלומר, אם המוריש נותר בחיים חודש, או יותר מכך, לאחר שנתן את הצוואה בעל פה, תוקפה המשפטי בטל ומבוטל.

    רצון המת או רצון היורשים?

    היתרון הולט של צוואה בעל פה הוא האפשרות שנותנת מערכת המשפט למצבים חריגם, בהם לא יכול המוריש לחתום על צוואה משפטית "רגילה". באופן זה, מבטיחה המערכת את זכותו הטבעית של המוריש לקבוע את תנאי חלוקת רכושו כראות עיניו.

    יחד עם זאת, סוג צוואה זה הוא המסובך והמורכב ביותר, ופעמים רבות בתי המשפט מטילים בו ספק. משום כך, חשוב שיתקיימו התנאים לביצוע צוואה בעל פה, ובכך למנוע התנגדות לה, הן מצד בתי המשפט והן מצד היורשים הזועמים.

    אם לא יתקיימו התנאים הרלוונטיים, במרבית המקרים תבוטל תקפות הצוואה.

    התנגדות לצוואה בעל פה המגיעה מצד בני משפחת המנוח, נשענת פעמים רבות על הטענה כי הצוואה ניתנה בחוסר צלילות דעת וכי מצבו הנפשי לא היה יציב. במקרים אלו, יתקיים דיון משפטי בנוגע לתקפותה של הצוואה בעל פה ומומלץ להגיע לדיון זה בליווי עורך דין המתמחה בתחום, כדי להבטיח שרצון המנוח כשהיה בחיים, יתממש גם לאחר מותו.

    מה ניתן לעשות?

    כאמור, צוואה בעל פה היא המורכבת ביותר והנתונה ביותר לפרשנויות רבות. מומלץ לנסות ולהקפיד על התנאים לצוואה זו, כמו שני עדים שיהיו נוכחים בעת השמעתה ולאחר מכן יעלו על הכתב בזכרון דברי את הנאמר, ויחתמו עליו.

    לא די בחתימתם, עליהם להגיש את זכרון דברים זה לבית המשפט בפרק זמן סביר.

    למרות עמדתו הנחרצת של בית המשפט, כבר היו תקדימים בהם הצליחו עורכי הדין לאפשר את קיומה של צוואה בעל פה, גם אם לא התקיימו כל התנאים במלואם.

    מסיבה זו, חשוב מאד להיוועץ בעורך דין מקצועי ולהכין את תוכנית הפעולה באופן המסודר והמשכנע ביותר, תוך התייחסות לכל מקרה לגופו והתחקות אחר הנסיבות שהובילו למתן צוואה בעל פה.

    יש לכם שאלה בענייני צוואות? זקוקים ליעוץ? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם.

    מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

    מלאו פרטים ונחזור בהקדם

      המלצות מלקוחות

      המלצה 1

      טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

      המלצה 2

      השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

      המלצה 3

      ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

      המלצה 4

      עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

      ירושות נוספים

      ייפוי כוח מתמשך

      מערכת המשפט נתקלת לא אחת במחלוקות שמתעוררות בין בני משפחת הנפטר סביב נושא הירושה. כדי להסדיר את הנושא ולהימנע מסכסוכים מיותרים, קיים חוק הירושה שנועד להסדיר ולהגדיר את אופן חלוקת ר...
      קרא עוד

      תביעה לשינוי משמורת על ילדים

      מערכת המשפט נתקלת לא אחת במחלוקות שמתעוררות בין בני משפחת הנפטר סביב נושא הירושה. כדי להסדיר את הנושא ולהימנע מסכסוכים מיותרים, קיים חוק הירושה שנועד להסדיר ולהגדיר את אופן חלוקת ר...
      קרא עוד
      בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים