מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

    מזונות במשמורת משותפת – הדין והפסיקה

    במאמר שלהלן נסביר בקצרה מהם מזונות, מהי משמורת ילדים משותפת, אך במיוחד נתמקד בשאלה מה הדין באשר למזונות בהתקיימה של משמורת משותפת, כדלקמן:

    מהם מזונות ילדים?

    מזונות ילדים הם בעצם תשלום קבוע המשולם על ידי האב, שנועד להבטיח את הקיום הכלכלי ההולם של ילדיו. חובת האב לשאת במזונות ילדיו היא חובה אבסולוטית מכוח הדין הדתי – עברי. חובה זו, רלוונטית ויפה במקרה שבו האב לא מתגורר עם ילדיו, אך האם זהו הדין גם במקרה שבו ההורים מקיימים משמורת משותפת? על כך נדון בהמשך.

    מהי משמורת משותפת?

    ככל שלבני זוג ילדים משותפים, הרי שמוטלת עליהם החובה לקבוע מי ההורה שישמש בתור הורה משמורן לאחר הגירושין. משמורת היא בעצם הזכות אותה מקבל אחד ההורים, לשמש בתור ההורה האמון על הטיפול והגידול השוטף של הילדים. ככלל, ההורה הלא משמורן, נהנה מהסדרי ראיה, היינו – ימים קבועים שבהם הוא אמון על הטיפול בילדים.

    יחד עם זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה חדשה, לא עוד משמורת בלעדית לאם לרוב, אלא משמורת משותפת. דהיינו, משמורת שבה שני ההורים נושאים באחריות המשותפת והקבועה לגידול ילדיהם, וכל זאת באופן שווה מבחינת זמן השהייה עם הילדים.

    אך, שאלה אחרת היא, אומנם האב חב במזונות ילדיו באופן אבסולוטי, אך מה הדין במקרה של משמורת משותפת? האם גם אז האב חב במזונות ילדיו למרות שילדיו שוהים בחיקו בפרק זמן שווה?

    מה הדין באשר למזונות במשמורת משותפת?

    את החלק הקודם במאמר, סיימנו בשאלה, עתה נשיב לשאלה – התשובה היא כן, ולא.

    במקרים שבהם מתקיימת משמורת משותפת בין ההורים, האב חב במזונות ילדיו. ברם, הפסיקה של בתי המשפט, גורסת כי יש להפחית את שיעור המזונות בהתאם. כלומר, מצד אחד ההנחה היא שיש מקום ללכת לקראתו של האב, אך מצד שני טרם הגיעה השעה לפטור אבות באופן מלא ממזונות ילדים (ראה גם: עמ"ש (חי') ש54256-09-14‏), במקרה של משמורת משותפת.

    כך למשל, את התשובה לשאלה לעיל, תיארה כב' השופטת י. וילנר (כיום שופטת בבית המשפט העליון), בפרשת פלוני (ע"מ (חי') 318/05 בפסקה 12).

    "חובת האב לתשלום מזונות הקטינים קמה לטעמי, רק באותם מקרים בהם הקטינים נמצאים במשמורת האם, והיא זו אשר נושאת באופן ישיר בהוצאותיהם ההכרחיים. מטבע הדברים, במקרים בהם נושא האב באופן ישיר בהוצאות ילדיו הקטינים, יוצא הוא ידי חובת מזונותיו כלפיהם. הפועל היוצא הינו שכאשר הקטינים נמצאים במשמורת משותפת של שני הוריהם, והאב נושא באופן ישיר בחלק מהוצאות ילדיו הקטינים, על האב לשלם לקטינים במקרה כזה, מזונות מופחתים. שיעור ההפחתה במזונות האב במקרים של משמורת משותפת, ייעשה בכל מקרה ונסיבותיו תוך איזון ראוי בין מכלול הגורמים לרבות, גובה הכנסות שני ההורים; רמת החיים לה הורגלו הקטינים; צרכי הקטינים ועוד כהנה וכהנה".

    כך למשל, במקרה אחר שבו האב מרוויח יותר מהאם, אך הצדדים מקיימים משמורת משותפת מלאה, נקבע כי תופחת חבות האב במזונות בשיעור של 30%, לאמור:

    "בפסיקת חיוב האב במזונות הקטינים יש להתחשב בכך שההורים מקיימים בפועל משמורת משותפת וכך אף נקבע בפסק דין זה לעיל. כמו כן יש להתחשב בכך שהכנסתו כיום של האב גבוהה בכ-5,000 ₪ בחודש יותר מהאם. לפיכך, סבורני כי בחיוב האב יש להפחית שיעור של 30% מדמי המזונות ההכרחיים עבור הקטינים מתחת לגיל 15. בהגיע קטין לגיל 15 יש להפחית הפחתה נוספת, בשיעור של 60% בסך הכל" (תמ"ש (פ"ת) 6639-08-13‏ בפסקה 22).

    כך גם יפים דבריו של בית המשפט המחוזי, באשר לתכלית להקלה במזונות, במקרה שבו מקוימת משמורת משותפת, עסקינן בעמ"ש 41769-10-13‏, לאמור:

    "מכאן, שככל שייקבע שלא קיים פער כלכלי בין ההורים, פער שיש מקום להתחשב בו, אזי לכאורה אין מקום שלא להורות כי ההורים שניהם יישאו באופן שווה בכל צרכי הילדים, ובאופן שלא יוטל חיוב של תשלום מהורה אחד למשנהו, אלא כהחזר חלקו בהוצאה זו או אחרת, ששולמה ע"י ההורה האחר. מכל מקום, בנסיבות שכאלו, לכאורה אין מקום לחייב מי מההורים לשאת במדור או הוצאות מדור לרבות מדין "אירוח", אלא שכל הורה יישא בהוצאות המדור והחזקתו הנדרשות עבור הילדים. יוער, כי במקום ובו קיים פער משמעותי בין ההורים, יכול ובית המשפט יידרש גם לבחינת צרכי הילדים, על מנת להתאים את החיוב של הורה אחד כלפי משנהו, בהתחשב באמור".

    כך שהכלל הוא כי במסגרת משמורת משותפת, תיערך הפחתה בשיעור המזונות, אך יחד עם זאת, לשם כך אכן יש להוכיח לבית המשפט שהמשמורת המשותפת מקוימת הלכה למעשה ואין בה כסות, או ניסיון על הנייר, כדי להביא להפחתה בשיעור המזונות. זאת ועוד, נעיר כי כאשר הורים מקיימים משמורת משותפת, ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה להפחתת מזונות. יחד עם זאת, נעיר גם כל מקרה נבחן לגופו, ובכל מקרה תיבחן ההכנסה של בני הזוג, זמן השהייה, וההוצאות הנדרשות.

    * לעניין זה יש לציין את ההלכה האחרונה שנקבעה ממש זה מכבר, לפיה בניגוד לדין הקיים, כעת שני ההורים יהיו חייבים לשלם מזונות ילדיהם בני 15-6 שווה בשווה במקרה של משמורת משותפת. החלטה תקדימית זו עוררה עניין רב ותהודה תקשורתית. דא עקא, כי קיים ספק באשר לתרגום הלכה זו לכל המקרים. יש לתת לזמן לעשות את שלו ולבחון איך בתי המשפט ובתי הדין יפסקו מעתה ואילך לנוכח ההלכה החדשה.

    לסיכום:

    משמורת משותפת, בניגוד לסברה רווחת, לא גורעת מהחובה המוטלת על האב לשאת במזונות ילדיו, רק יחד עם זאת, בהתקיימה אכן רשאי האב לעתור להפחתה בשיעור המזונות. אנו ממליצים תמיד להיעזר בעורך דין מתחום דיני המשפחה בעל ניסיון במקרים כאלה על מנת למקסם סיכוייכם למימוש זכויותיכם והגנה על טובת הילדים.

    יש לכם שאלה בנושא משמורת משותפת/מזונות ילדים? זקוקים ליעוץ בנושא? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם!

    מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

    מלאו פרטים ונחזור בהקדם

      המלצות מלקוחות

      המלצה 1

      טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

      המלצה 2

      השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

      המלצה 3

      ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

      המלצה 4

      עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

      מאמרים נוספים

      תביעה לשינוי משמורת על ילדים

      במאמר שלהלן נסביר בקצרה מהם מזונות, מהי משמורת ילדים משותפת, אך במיוחד נתמקד בשאלה מה הדין באשר למזונות בהתקיימה של משמורת משותפת, כדלקמן: מהם מזונות ילדים? מזונות ילדים הם בעצם תש...
      קרא עוד

      הפרדה בין אחים במסגרת תביעת משמורת

      במאמר שלהלן נסביר בקצרה מהם מזונות, מהי משמורת ילדים משותפת, אך במיוחד נתמקד בשאלה מה הדין באשר למזונות בהתקיימה של משמורת משותפת, כדלקמן: מהם מזונות ילדים? מזונות ילדים הם בעצם תש...
      קרא עוד
      בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים