מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

    צוואת יורש אחר יורש

    סעיף 42 לחוק הירושה הוא סעיף אשר עוסק במקרים שנערכות צוואות על דרך של יורש אחר יורש. סעיף זה קובע כי מוריש רשאי לצוות בצוואתו כי במותו יירש אותו אדם ראשון, ולאחר מותו של היורש הראשון, יירש את העיזבון אדם שני.

    לאחר פטירתו של המוריש, עד לפטירתו של היורש הראשון, קיימת תקופת ביניים, ובה היורש הראשון רשאי להשתמש בכסף כחפצו. על פי החוק, היורש השני מקבל בעת פטירתו של היורש הראשון את מה שיישאר מן העיזבון. אמנם היורש הראשון יכול ליהנות מחלקו בירושה, אך הוא מנוע על פי החוק לפגוע בחלקו של היורש הבא בדרך של צוואה. לדוגמה, אם היורש הראשון ירש דירה אשר הייתה בבעלותו של המנוח ונאמר כי לאחר מותו של היורש הראשון עליו להעביר את הנכס ליורש שני, היורש הראשון מנוע מלהורות בצוואה על העברת הדירה לאדם אחר.

    בית המשפט העליון קבע בפסיקתו כי אמנם היורש הראשון רשאי לעשות בירושה כבשלו, אך עליו לשמור על הנכסים באופן סביר כדי שגם היורש השני יוכל ליהנות בבוא היום מן העיזבון. יפים לכך דבריו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר משה לנדוי: "רוח כל צוואה כזאת ליורש לאחר יורש היא שהראשון ישמור על הנכסים במידת האפשר והמתחייב מן הנסיבות, להנאתו של היורש השני". עם זאת, השופט מסייג את דבריו ואומר: "אין זאת אלא חובה מוסרית שאין בצדה חובה משפטית".

    צוואה בדרך של יורש אחר יורש היא מסמך משפטי מורכב אשר מומלץ לערוך אותו בהתאם לקבלת סיוע משפטי מטעם עורכי דין המתמחים בתחום. ניסוח משפטי נכון של הצוואה יכול להגביל מעט את יכולתו של היורש הראשון לעשות ברכוש ככל העולה על רוחו. לדוגמה, המוריש יכול לכלול בצוואתו סעיפים מגבילים מכוח סעיף 45 לחוק הירושה (למשל איסור על מכירת בית מגורים). דוגמה נוספת לכך היא קביעת סעיף אשר מזכה את היורש הראשון בהנאה מרווחים המניב נכס מסוים, אך לא מעביר את הבעלות על הנכס לידיו.

    יודגש כי צוואה בדרך של יורש אחר יורש מוגבלת לשני יורשים בלבד. עם זאת, אפשר לצוות ליורשים נוספים כאשר יורשים אלו בחיים בעת עריכת הצוואה.

    סוגיות העוסקות בצוואה על דרך של יורש אחר יורש מונחות לא אחת לפתחו של בית המשפט. לעתים מדובר בצוואות הדדיות אשר בני זוג מורישים בהן את רכושם זה לזהו, ולאחר מכן לילדיהם המשותפים. דוגמה נוספת לכך היא כאשר היורש הראשון מרוקן את העיזבון, והיורש השני טוען כי לא לכך התכוון המצווה בבואו לנסח צוואת יורש אחר יורש.

    בבואו של בית המשפט לבחון את אומד דעתו של המצווה, השופטים מנסים להתחקות אחר פירושים שונים לצוואה. לדוגמה, ידוע כי כאשר יורש א' קיבל מכוח הצוואה נכס מסוים ובחר למכור את הנכס לצד ג', זכאי יורש ב' ליהנות מהתמורה הכספית אשר התקבלה עבור הנכס.

    לסיכום, צוואות הנערכות בדרך של יורש אחר יורש מעלות פעמים רבות סוגיות משפטיות שונות. לפיכך אם קיימות מחלוקות בין יורשים שונים, יש לפנות לעורכי דין המתמחים בתחום דיני הירושה כדי לקבל ייעוץ מקצועי ולבחור דרך פעולה על פי נסיבות המקרה.

    יש לכם שאלה בענייני צוואות וירושות? זקוקים ליעוץ? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם.

    מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

    מלאו פרטים ונחזור בהקדם

      המלצות מלקוחות

      המלצה 1

      טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

      המלצה 2

      השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

      המלצה 3

      ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

      המלצה 4

      עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

      ירושות נוספים

      ייפוי כוח מתמשך

      סעיף 42 לחוק הירושה הוא סעיף אשר עוסק במקרים שנערכות צוואות על דרך של יורש אחר יורש. סעיף זה קובע כי מוריש רשאי לצוות בצוואתו כי במותו יירש אותו אדם ראשון, ולאחר מותו של היורש הראש...
      קרא עוד

      תביעה לשינוי משמורת על ילדים

      סעיף 42 לחוק הירושה הוא סעיף אשר עוסק במקרים שנערכות צוואות על דרך של יורש אחר יורש. סעיף זה קובע כי מוריש רשאי לצוות בצוואתו כי במותו יירש אותו אדם ראשון, ולאחר מותו של היורש הראש...
      קרא עוד
      בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים